Metoda Domana

Glenn Doman

Wymagania dotyczące fiszek „Wiedza encyklopedyczna”.
Czym są karty encyklopedyczne Glenna Domana?
„Kiedy nie ma wiedzy, nie ma inteligencji”.

Ten program wykorzystuje karty obrazkowe do budowania bazy wiedzy dziecka.
Glenn Doman nazywa te karty „bitami inteligencji”. „Odrobina inteligencji” to jeden bit informacji.
Na przykład, jeśli zrobisz kartę ze zdjęciem niebieskiego samochodu, to jest trochę informacji.
Co to są karty „Bity Intelligencji”?
Zdaniem Glenna Domana te karty muszą spełniać określone wymagania zwane „bitami inteligencji”.
Precyzja – zdjęcie musi być dokładne i odpowiednie do opisania obrazu. Na przykład, jeśli jest to bielik, nie może wyglądać jak kurczak.
Dyskretny – oznacza to, że karta powinna przedstawiać jeden przedmiot lub jeden temat.
Na przykład, jeśli słowo na karcie mówi „Biały orzeł”, obraz powinien mieć postać takiego orła.
Jasne nie może mieć tła, które myli „jeden przedmiot/jeden
temat”. Jednoznaczne — słowo na fkarcie opisujące jeden przedmiot.
Temat musi być konkretny lub precyzyjny. Na przykład „Łysy orzeł” lub „Haliaeetus Leucocephalus” zamiast po prostu „orzeł”.
Nowe – zawsze pokazuj nowe obrazki z kart. Coś nowego dla dziecka. Nie zanudź dziecka tymi samymi kartami.
Upewnij się, że masz karty, które spełniają „kawałki inteligencji „wymagania Glenna Domana.

Zasady metody Domana
W jaki sposób uczyć małe dziecko czytać stosując metodę G. Domana?

 

Metoda Glenna Domana polega na pokazywaniu dziecku jednego zestawu kart z napisami 3 razy dziennie w odstępach minimum 30 minut. Zestaw zawiera 5 tabliczek i jest codziennie modyfikowany. Rozpoczynając zabawę w czytanie jako pierwsze pokazujemy dziecku proste rzeczowniki, które łatwo znajdzie w swoim otoczeniu.

Pokazując karty trzeba pamiętać, żeby trwało to jak najkrócej, przy każdej wymawiając wyraźnie słowa.

ETAP PIERWSZY I DRUGI

Pierwszy tydzień będzie nietypowy – pokazujemy dziecku ten sam zestaw pięciu kart codziennie, 3 razy na dzień, przez 7 dni. Jest to dla dziecka nowa zabawa i musi się z nią oswoić, zaakceptować ją. Również rodzic/nauczyciel ma czas, by zorganizować tą zabawę najwygodniej, wybrać dogodne miejsce, oświetlenie, stworzyć Wasze własne rytuały.

Przez kolejne tygodnie będzie obowiązywać zasada wymieniania najdłużej pokazywanego wyrazu (pokazywany jako pierwszy w każdym zestawie) na nowe słowo, które pokazujemy jako ostatnie w zestawie na dany dzień. Dołączony do każdego z etapów harmonogram ułatwi rozplanowanie zabawy.

Tym sposobem dziecko poznaje 5 nowych słów tygodniowo.

Dziecko zapamiętuje wyrazy słuchowo oraz wzrokowo (w pamięci chwilowej), a system powtórzeń poznanych już słów skutecznie zapisuje je w pamięci trwałej.

Systematyczność jest podstawową zasadą nauczania.

ETAP ZEROWY – Jak to zrobić?
metoda Domana – Etapy

Zacząć naukę można już z niemowlęciem poniżej 3 miesięcy, ale ze względu na niedojrzałość oczu tak małego dziecka, rozpoczęcie nauki będzie to wymagało zastosowania dodatkowego etapu przed pakietem I – ETAPU ZEROWEGO. Jest to rodzaj wzrokowej stymulacji. Więcej informacji o rozpoczęciu nauki z niemowlęciem znajdują państwo w Rozwój dziecka – w jakim wieku zaczynać naukę?

Zacznij od pojedynczych słów. Wybierz siedem słów, których używasz najczęściej, a zatem najbardziej potrzebnych Twojemu niemowlaczkowi – jego imię, słowa Mama i Tata i części ciała dziecka.

Aby uzyskać odpowiednią dla niemowlęcia intensywność, litery muszą być bardzo wyraziste, a tabliczki odpowiedniej wielkości. Karty Etapu I są zbyt małe dla noworodka.

Proszę pamiętać, że to jest przede wszystkim wzrokowa stymulacja. Jeśli zaczynacie od urodzenia lub nieco później, zacznijcie z jednym słowem. Dobrze rozpoczynać od imienia Twojego dziecka. Trzymając dziecko na rękach podnieś kartę na odległość około 45 cm od niego i powiedz jego imię. Teraz trzymaj kartę nieruchomo i czekaj – będzie się starało ją zlokalizować. Gdy już widzi kartę, powiedz to słowo jeszcze raz głośno i wyraźnie. Ono spróbuje skupić wzrok przez sekundę lub dwie – teraz odłóż kartę. Nie staraj się zwrócić jego uwagi ruszając kartą, trudniej mu będzie ją obejrzeć.

Z początku będzie to trwało dziesięć do piętnastu sekund lub nawet dłużej, lecz codziennie będziesz mogła zaobserwować skracanie czasu, jaki mu zabiera znalezienie karty i skupienie na niej wzroku.

Bardzo ważne jest zapewnienie odpowiedniego oświetlenia. Światło powinno być skierowane na kartę, nigdy w oczy dziecka. Oświetlenie powinno być lepsze od tego, jakie wystarcza Tobie do czytania.

Pierwszego dnia pokaż jedno słowo. Pokaż je w tym dniu dziesięć razy. Jeżeli możesz pokazywać je jeszcze częściej, to bardzo dobrze. Można trzymać karty tam, gdzie przewijasz swoje dziecko i przy każdej zmianie pieluszki, pokazywać dziecku słowo. To naprawdę dobrze działa.

Następnego dnia wybierz drugie słowo i pokaż je dziesięć razy. Przez siedem dni codziennie wybieraj inne słowo i pokazuj je po dziesięć razy. Na początku następnego tygodnia wróć do słowa, od którego zaczęłaś i pokaż je znowu dziesięć razy. To znaczy, że na przykład w każdy poniedziałek dziecko zobaczy dziesięć razy słowo Mama. Powtarzaj ten proces przez trzy tygodnie.

We wczesnych stadiach rozwoju wzroku zauważysz, że możliwości wzrokowe Twojego maleństwa zmieniają się w ciągu dnia. Gdy jest dobrze wypoczęte i nakarmione, będzie stale używało swoich zdolności wzrokowych, ale bardzo szybko się zmęczy. Kiedy będzie śpiące będzie widziało bardzo niewiele. Gdy będzie głodne, włoży całą swoją energię w przekonanie cię, że czas je nakarmić.

Dlatego musisz wybrać właściwą porę na pokazywanie mu słowa.

Czasem dziecko może czuć się gorzej przez dzień lub dwa. W takie dni nie pokazuj mu słów, poczekaj aż wróci do formy. Wtedy zacznij ponownie dokładnie tam, gdzie przerwałaś.

U niemowląt, które nie otrzymują zorganizowanej stymulacji, dopiero około dwunastu tygodni lub jeszcze później następuje łatwość widzenia. Twoje dziecko, które miało program wzrokowej stymulacji może to osiągnąć miedzy ósmym a dziesiątym tygodniem.

Po zakończeniu etapu zerowego jest ono gotowe przejść do etapu pierwszego, ponieważ już znacznie lepiej widzi.

Bibligrafia:
https://www.wczesnaedukacja.pl/zasady-metody-domana