PLAN PRACY 12.04- 16.04.2021r.
TEMAT TYGODNIA: JESTEM KULTURALNY.
Cele ogólne:
- Kształtowanie szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej.
- Rozwijanie słownika czynnego.
- Nauka używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym.
- Poznanie zasad, jakie powinny obowiązywać podczas organizowania przyjęć.
- Kształtowanie postawy proekologicznej, poznanie pojęć: ekologia, ekokultura.
- Rozwijanie pamięci słuchowej.
- Poznanie zasad dbania o przyrodę.
PONIEDZIAŁEK
Temat dnia: KULTURA PRZY STOLE.
1. „Gimnastyka dla dzieci”- zabawa ruchowa
2. „Kwoka” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania: Co postanowiła zrobić pewna kwoka? Kogo zaprosiła? Jak zachowywali się goście? Jak zachowywała się kwoka? Czy ta kwoka była dobrze wychowana?
3. „W restauracji”- zabawa dydaktyczna
Rodzic podaje dzieciom zdania, zaś one określają, czy to jest prawda, czy fałsz.
4. „Czarodziejskie słowa” – nauka piosenki
5. „Pociąg jak ze snów – magiczne słowa” – film edukacyjny
6. „Karta pracy nr 1” – ćwiczenie grafomotoryczne
1Karta pracy 1
WTOREK
Temat dnia: W SKLEPIE.
1. „Pierwsze oznaki wiosny” – zabawa ruchowa, ćwiczenia dla dzieci.
2. „Na zakupach” – słuchanie opowiadania z serii Dobre Wychowanie.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania, np.: Gdzie poszedł Krzyś z mamą?Co on tam robił? Jakie rzeczy powkładał Krzyś do wózka? Jak na sprawunki Krzysia zareagowała mama? Jak skończyła się dla Krzysia wyprawa do marketu? Czy Krzyś właściwie zachowywał się w sklepie?
3. „Co kupiłam?” – zabawa dydaktyczna sensoryczna
zagadki rozwijające słuch i koncentrację.
Rodzic czyta dzieciom zagadki Anny Urszuli Kamińskiej, dzieci je odgadują i podają nazwę sklepu, w którym można kupić ten przedmiot.
zagadki rozwijające zmysł dotyku
W nieprzezroczystych workach foliowych Rodzic ukrywa różne przedmioty- but, książkę, lalkę, samochodzik, piłkę, mleko w kartonie itp. Następnie dziecko za pomocą dotyku musi odgadnąć, co to jest i podać nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt.
zagadki rozwijające zmysł smaku
Następnie dziecko odgaduje nazwy rzeczy z zawiązanymi oczami. Rodzic szykuje różne produkty spożywcze np.: owoce, ser, szynka, chleb, warzywa itp., a dziecko za pomocą smaku próbuje je odgadnąć i podać nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt.
4. Zgadnij, co mam na myśli” ‒ zabawa dydaktyczna
Rodzic wybiera jeden przedmiot z otoczenia, następne opisuje jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka.
5. „Odważniki” – gra matematyczna
https://grydladzieci.edu.pl/zamyslone_wzgorze/gry_matematyczne/Odwazniki.html
6. „Karta pracy nr 2 ” – liczenie wyrazów w zdaniu, głosek w wyrazach.
2KARTA PRACY NR 2
ŚRODA
Temat dnia: EKOKULTURALNI TO MY.
1. „W świecie dinozaurów” – opowieść ruchowa dla dzieci
2. „Mali strażnicy przyrody”- słuchanie wiersza
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania, np.: Czy po wysłuchaniu wiersza wiesz, co to znaczy być ekokulturalnym? Co to jest ekologia? O jakich zrachowaniach ekokulturalnych była mowa w wierszu? Jak dbać o przyrodę?
3. „Liczymy drzewa” – zabawa dydaktyczna
Rodzic przygotowuje dla dziecka liczmany- 9 sztuk (np.: kredki, słomki, patyczki, łyżeczki itp.). Dziecko manipuluje liczmanami i rozwiązuje zadania.
4. „Pociąg jak ze snów – raz, dwa, trzy- liczysz ty” – nauka liczenia do 10
5. „Bajka edukacyjna -proekologiczna”
CZWARTEK
Temat dnia: EKOLOGIA ZAWSZE W MODZIE.
1. „Podróż po planetach” – zabawa dla dzieci z pokazywaniem
2. „Gdzie się ukrył miś?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic chowa w dowolnym miejscu maskotkę, do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. podskocz pięć razy, zrób siedem przysiadów, zaklaszcz cztery razy, zrób dwa pajacyki). Zadaniem dziecka jest odnalezienie maskotki dzięki wskazówkom rodzica. Kiedy dziecko odnajdzie zabawkę, to przy pomocy rodzica odczytuje napisane na kartce zadanie i je wykonuje. Następnie rodzic prosi, aby dziecko zamknęło oczy. Umieszcza obok maskotki kolejne zadanie i ponownie ją chowa.
3. „Jak dbać o środowisko” – gra edukacyjna
https://scholaris.pl/resources/run/id/102312
4. „Ekologiczne instrumenty”- praca techniczna
https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara
5. „Ekokultura” -film edukacyjny
6„Karta pracy nr 3” – klasyfikowanie, segregowanie odpadów zgodnie z zasadami, przelicznie
3 KARTA PRACY NR 3
PIĄTEK
Temat dnia: CO ZROBIĘ DLA ZIEMI?
1. „Ćwicz Lulisią i Lulitulisiami”- trening fitness dla dzieci
2.„Czego brakuje?”- zabawa dydaktyczna
Przygotowujemy 5 przedmiotów (mogą to być np. różne zabawki). Rodzic rozkłada te przedmioty . Dziecko przez chwilę przygląda się w jakiej kolejności zostały one ułożone. Następnie dziecko się odwraca, a rodzic w tym czasie zmienia kolejność dwóch z nich lub jedno zabiera. Na hasło „Gotowe!” dziecko odwraca się i musi powiedzieć, jakie zaszły zmiany lub czego brakuje.
3. „Dbamy o środowisko”- sortowanie grup
4. „Co zrobić, aby uratować planetę?” – quiz
5. „Literowanie na ekranie” – gra edukacyjna
Przeciągaj litery tak, aby prawidłowo podpisać obrazek
https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/72/literowanie-na-ekranie
6. „Karta pracy nr 4” – rozwijanie percepcji słuchowej
4KARTA PRACY NR 4
PLAN PRACY 06.04- 09.04.2021r.
TEMAT TYGODNIA: Z KULTURĄ ZA PAN BRAT.
Cele ogólne:
- Kształtowanie wartości dotyczącej szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej.
- Rozwijanie słownika czynnego.
- Nabywanie umiejętności dotyczących używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym.
- Nabywanie umiejętności i wiedzy dotyczących właściwego zachowania się w miejscach publicznych..
- Poznanie pojęć związanych z teatrem: scena, widownia, aktor, rekwizyty, dekoracja, kostiumy.
- Rozwijanie poczucia rytmu.
WTOREK
Temat dnia: W ŚWIECIE KULTURY.
1. „GIMNASTYKA” – ćwiczenia ruchowe.
2. „Kulturalny wieczór”- rozmowa o kulturze na podstawie opowiadania
Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: W co Nikola chciała się bawić z Jackiem? Jak w zabawie miały się zachowywać dzieci? Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny? Co zrobił na koniec Jacek?
3. „Magiczne słowa”- zabawa dydaktyczna
Rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, a one mają określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć
1. Co mówi dziecko, gdy wchodzi do sali w przedszkolu?
2. Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?
3. Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?
4. Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?
5. Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkami?
6. Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?
7. Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś
ważnym?
4. „Nasze zasady”- nauka na pamięć wybranej rymowanki Anny Urszuli Kamińskiej
ŚRÓDA
Temat dnia: W KINIE.
1. „Pogodna gimnastyka”- zabawa muzyczno-ruchowa
2. „W kinie” – słuchanie wiersza
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: Gdzie co sobotę chodził Jaś? Co on tam robił? Czy to było właściwe zachowanie? Co się stało pewnej soboty? Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?
3. „Jak należy kulturalnie zachować się w kinie? – zabawa dydaktyczna
Rodzic mówi zdania, a dziecko ma określić czy to jest właściwie, czy też niewłaściwe zachowanie? Dziecko ma uzasadnić, dlaczego tak myśli. Przykładowe zdania:
– W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami
– W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji
– W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodniej siedzieć
– W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać
– W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając
4.„Bajkowi bohaterzy” – rozwiązywanie zagadek wzrokowych
5. „Plakat do mojej ulubionej bajki” – zabawa plastyczna
Dzieci tworzą plakat dowolną techniką.
CZWARTEK
Temat dnia: W TEATRZE.
1. „Ćwiczenia z liczeniem” – zabawa muzyczno- ruchowa
2. „Po co jest teatr?” – słuchanie wiersza
Po co jest teatr
Joanna Kulimowa
Ta drabina to schody do nieba,
a ta miska pod schodami to księżyc.
Tamten miecz to zwyczajny pogrzebacz,
a z garnków są hełmy rycerzy.
Ale kto w te czary nie uwierzy?
To jest teatr.
A teatr jest po to,
żeby wszystko było inne niż dotąd.
Żeby iść do domu w zamyśleniu,
w zachwycie.
I już zawsze w misce księżyc widzieć…
Rozmowa na temat utworu. Rodzic zadaje pytania dotyczące wiersza np.: O jakim miejscu opowiada wiersz? Co niezwykłego dzieje się w teatrze? Po co jest teatr?
3. „Teatr” – zabawa dydaktyczna
Przeciągnij i upuść szpilki na odpowiednie miejsce na rysunku
4. „Kukiełka z łyżki drewnianej” – zabawa plastyczna
Do wykonania kukiełki potrzebujemy drewnianej łyżki i dowolnych materiałów, np.: kolorowe kartki, klej, nożyczki, guziki, wstążki, włóczkę, nitkę, kolorowe flamastry itp.
Dzieci ozdabiają drewnianą łyżkę tak, aby powstały postaci, doklejają włosy, ubranie, elementy twarzy.
PIĄTEK.
Temat dnia: NA KONCERCIE
1. „Baw się i śmiej” – zabawa naśladowcza
2. „W filharmonii” – warsztaty muzyczne
3. „Jaki to instrument?” – zagadki słuchowe
4. Nauka gry na fortepianie- gra edukacyjna
https://czasdzieci.pl/gry-dla-dzieci/zagraj,93637-nauka_gry_fortepianie.html
5. „Gitara”- kolorowanka online
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/gitara-szesciostrunowa?colore=online#
PLAN PRACY 29.03- 01.04.2021r.
TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC.
CELE OGÓLNE:
- Kształtowanie wartości związanej z wyrażaniem i przeżywaniem radości
- Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą
- Kształtowanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie słownika czynnego
- Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach plastycznych
- Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 8
- Rozwijanie małej motoryki
- Poznanie właściwości i budowy jajka
PONIEDZIAŁEK
Temat dnia: PISANKI, KRASZANKI.
Podstawa programowa:
I. 9,
II. 1,2,4
III. 1,2,4,6,8,9
IV. 1,2,3,5,8,9,16,18
1. „Muzyczna gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
2. „Pisanki”- słuchanie wiersza Doroty Gellner
Pisanki
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!
Rozmowa na temat wiersza- pytania pomocnicze: Jak wyglądały pisanki? Gdzie one leżały? Dlaczego nie je się pisanek?
3. „Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna
Rodzic razem z dzieckiem rysują i ozdabiają 10 pisanek. Każda powinna być inna, jeśli chodzi o kolor i wzór. Następnie rodzic przecina pisanki na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itp.. Rozsypuje połówki jajek i prosi dziecko, aby znalazło połówki tego samego jajka. Dziecko układa je i opowiada o wyglądzie danej pisanki.
4. „Doświadczenia z jajkiem”- zabawy badawcze
5. „Jak zbudowane jest jajko?”- zabawa badawcza.
Rodzic przygotowuje dla dziecka ugotowane na twardo, jajko. Zadaniem dziecka jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obieranie jajka ze skorupki,
– określenie wyglądu, zapachu, smaku,
– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.
6. „ Które to jajko” – zabawa badawcza
Rodzic trzyma dwa jajka – jedno ugotowane na twardo, drugie surowe i prosi dziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka i obserwuje ich ruch. Następnie określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację. Dziecko wysuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Rodzic wyjaśnia, że dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko, ponieważ jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.
7. „J jak jako” – karta pracy nr 1
Dziecko rysuje obrazek po śladzie i koloruje jaja. Następnie rysuje szlaczek po śladzie.
KARTA PRACY 1
WTOREK
Temat dnia: WIELKANOCNY KOSZYCZEK.
Podstawa programowa:
I. 4,5,8,9
III. 4,6,8,9
IV. 8,9
1. „Gimnastyka dla smyka” – ćwiczenia ruchowe
2. „Co włożymy do koszyka wielkanocnego?”– karta pracy nr 2
Połącz z koszyczkiem te rzeczy, które powinny się w nim znaleźć i dorysuj brakujące ( sól, babka wielkanocna). Następnie omów symbolikę danych produktów.
Pisanki – symbol odradzającego się życia
Chleb – ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność
Kiełbasa – zapewnia zdrowie
Baranek –symbol Jezusa Chrystusa
Kurczaczek – symbol nowego życia
Sól – chroni przed zepsuciem i złem
Babka wielkanocna – jest symbolem umiejętności i dostatku
KARTA PRACY 2
3. „Zajączki” – zabawa paluszkowa.
Dzieci naśladują słowa wierszyka, za każdym razem chowają kolejny palec. Na koniec dzieci zaplatają palce obu dłoni i lekko kołyszą splecionymi dłońmi.
Zajączki
Małgorzata Barańska
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków kica na polanie.
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.
4. „Wielkanocny koszyczek” – kolorowanka online
5. „ Wielkanocne pisanki”- praca plastyczna
Do wykonania pisanek gniotków potrzebujesz: balony, mąką lub ryż, butelkę, lejek, pisaki lub najlepiej czarny marker.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/03/wielkanocne-pisanki-z-balonow-zabawa-dla-dzieci/
ŚRODA
Temat dnia: NA WIELKANOCNYM STOLE.
Podstawa programowa:
I. 4,5,8,9
II. 1,2,4
III. 1,4,6, 8,9
IV. 2,3,5,6
1. „Pogodne ćwiczenia w podskokach” – ćwiczenia muzyczno- ruchowe
2. „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna
Rodzic mówi zdanie, zaś dziecko określa, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdania są fałszywe, to dziecko mówi, jak powinny brzmieć.
Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem.
Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki.
Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.
Święta Wielkanocne zawsze obchodzimy latem.
Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą i suszonymi trawami.
Na palmową niedzielę robimy palemki.
Najważniejszym posiłkiem w czasie Świąt Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie.
Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nieoczekiwanego gościa.
3. „Wielkanocny stół”- słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.
Wielkanocny stół
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych,
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata?
I my.
Wiosna na nas
za firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania: Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny? Czym jest udekorowany? Co stoi na nim? Kto siada przy stole? Kto zerka na wszystkich zza firanek?
4. „Dokończ zdanie”- zabawa słuchowa. Rodzic mówi zdanie, a dziecko je kończy:
Po zielonej łące kicają… (zające)
W kurniku kaczątka i małe… (pisklątka)
Wielkanoc to wiosenne święta, o których każde dziecko… (pamięta)
Każdy na wielkanocną babkę się skusi, bo to wypieki mojej… (mamusi)
W koszyczku schowany baranek… (wełniany)
Z koszyczkiem idziemy, świecić go… (będziemy)
5. „Domowe przedszkole – WIELKANOC” – film edukacyjny
6. „Wielkanocny baranek” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem wafli ryżowych
Z papieru wycinamy głowę barana i przyklejamy do okrągłego wafla, następnie przyklejmy lub rysujemy oczka oraz rogi. Z wykałaczek robimy nogi, a na końcach mocujemy plastelinowe kopytka. Baranek w takiej wersji może stać, leżeć lub wisieć jako dekoracja.
CZWARTEK
Temat dnia: ŚMIGUS- DYNGUS.
Podstawa programowa:
I. 4,5,8
III. 4,6, 8,9
IV. 1,2,5,7,11,12,13,15,16
1. „Gimnastyka ważna sprawa i świetna zabawa” – ćwiczenia gimnastyczne
2. „Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej
Śmigus
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
Rozmowa na temat wiersza. Pytania pomocnicze: O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?
3. „Wielki gwar w kurniku”- zabawa dydaktyczna
Rodzic przygotowuje umowne liczmany (zapałki, klocki, kredki itp.). Dzieci manipulują nimi – dokładają, odkładają i rozwiązują zadania. Rodzic podaje zadania:
– W kurniku mieszka 6 kur i 1 kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?
– W kurniku po prawej stronie są 4 grzędy, a po lewej stronie są 3. Ile grzęd jest w kurniku?
– Kwoka ma 3 kurczątka żółte i 5 kurczątek białych. Ile razem kwoka ma piskląt?
– W kurniku było 9 kur. Nagle wpadł do kurnika lis. 1 kura wybiegła z kurnika. Ile kur pozostało w środku?
– W kurniku było 10 kur. Nagle wpadł do kurnik lis. 3 kury wybiegły z kurnika. Ile kur pozostało w środku.
4. „Tradycje wielkanocne” – test o Świętach Wielkanocnych
5. „Logopedia z rekinem” – ćwiczenia buzi i języka usprawniające mowę
https://wordwall.net/pl/resource/2020888/logopedia-z-rekinem
Zachęcam do dzielenie się efektami pracy 😊
e-mail do wychowawcy: jpodgorna_mk@wp.pl
Drodzy Rodzice z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych
pragnę złożyć Państwu najserdeczniejsze życzenia:
zdrowych, spokojnych oraz pogodnych Świąt Wielkanocnych,
pełnych wiary, nadziei i miłości.
Wesołego Alleluja Rodzicom i Dzieciom